۱۳۹۰ تیر ۱, چهارشنبه

وقتی دشمن (BBC) زبان به ستایش میگشاید! هفتادمین سالروز حمله آلمان نازی به شوروی



به روز شده:  22:39 گرينويچ - سه شنبه 21 ژوئن 2011 - 31 خرداد 1390

احترام افسران آلمانی و روسی به پرچم آلمان نازی در لهستان، پس از اشغال لهستان توسط آلمان در سال ۱۹۳۹
در سحرگاه ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ ارتش آلمان نازی پیمان عدم تعرض و قرارداد محرمانه میان هیتلر و استالین در مورد تقسیم لهستان و سپردن کشورهای سواحل بالتیک به شوروی را زیر پا گذاشت و از مرزهای شرقی لهستان گذشت.
نظامیان آلمان با یک حمله غافلگیر کننده به خاک شوروی، دنیا را در برابر خونین ترین و ویران کننده ترین جنگ تاریخ بشریت قرار دادند.
جنگی که پای آمریکا را به میان کشید و سر انجام با مقاومت ارتش سرخ و با عظیم ترین ماشین جنگی متفقین در طول تاریخ، سرنوشت آلمان و دنیا را بگونه ای متفاوت با خواست هیتلر رقم زد.
بیست و دوم ژوئن سالروز یکی از لشگرکشی های کم نظیر در تاریخ بشریت است. در طی این جنگ وحشتناک که هیتلر سرمست از فتوحات برق آسا در بخش بزرگ اروپا فرمان آنرا صادر کرده بود، ۲۷ میلیون نفر از مردم شوروی، که بیشتر افراد غیرنظامی بودند، جان خود را از دست دادند.
بنا بر تخمین ریچارد أوری مورخ بریتانیائی، در جریان جنگ چهار ساله آلمان با شوروی علاوه بر کشتار هولناک مردم، ۷۰ هزار دهکده، هزار و ۷۰۰ شهر، ۳۲ هزار کارخانه و ۶۵ هزار کیلومتر خطوط راه آهن در شوروی با خاک یکسان شد.
از نگاه این مورخ، ارتش سرخ به این علت موفق شد تدریجا سپاهیان مهاجم را ناتوان کند که اولا استالین فرمان "جنگ بزرگ میهنی" را صادر کرد، بسیج عمومی تا اقصی نقاط اتحاد جماهیر شوروی حتی با توسل به زور اعلام شد و بروز "دلاوریهای کم نظیر" در مردم و سربازان ارتش سرخ برای دفاع از کشور سبب شد که با وجود قربانیان روزافزون و بی‌حساب، مقاومت ادامه یابد.
در این جنگ، استالین از بسیج عمومی و همه امکانات فنی، نظامی و مردمی و تاکتیک های رزمی استفاده کرد.

هیتلر در حال غذاخوردن با افسران نازی
افزون بر این، دست کم به نظر برخی از مورخین استالین ظاهرا عاقلانه تر از هیتلر عمل کرد بطوریکه متوجه شد که سران نظامی نظیر ژوکف، روکوسوفسکی و کونیف در مقایسه با او فهم بیشتری در اداره جنگ دارند و لذا برنامه ریزی و فرماندهی را به ژنرال ها سپرد چه آنکه در صورت پیروزی به هر رو استالین فاتح جنگ محسوب می شد امری که در نهایت البته به حقیقت پیوست.
به گفته همین مورخین هیتلر، بر خلاف استالین، تمامی فرماندهی و برنامه ریزی را از آن خود کرده بود، به حرف سران ارتش حتی در مواردی که تاکتیک عقب نشینی ضرورت داشت یا فرماندهان با مشاهده اوضاع انهدام نیروهای خود را قطعی می دانستند، توجهی نداشت.
بسیاری معتقدند که بازسازی سریع صنایع جنگی شوروی و روحیه قوی برای مقاومت تا آخرین قطره خون، سازماندهی منظم ارتش سرخ و بی نیازی سران نظامی برای کسب دستور در موارد پیچیده و استراتریک جنگ از رهبران سیاسی، جنگ علیه مهاجم را که بر بسیاری از مراکز و نقاط حساس شوروی مسلط شده بود بوضوح پیش می‌برد بطوریکه در نوامبر ۱۹۴۲ آثار شکست در رخسار فرماندهان آلمان دیده می شد.
نبرد استالینگراد
در استالینگراد، واقع در ساحل ولگا ، یک نیروی ۲۶۰ هزار نفری از ارتش آلمان ناگهان متوجه شد که در محاصره تنگ ارتش سرخ قرار گرفت. نبرد استالینگراد آغاز شد. نبردی که در رقم زدن نتیجه جنگ سرنوشت ساز بود. این نبرد خونین تا پایان ژانویه ۱۹۴۳ ادامه یافت، قوای آلمان که در صحنه های مختلف در گیر بود از رساندن کمک و تدارکات عاجز ماند.
از آن ۲۶۰ هزار سرباز فقط ۹۰ هزار نفر از چنگ نیروهای سرخ نیمه جانی بدر بردند و در حالیکه گرسنگی، سرما و میدان نبرد توش و توانی برایشان باقی نگذاشته بود، تماما به اسارت گرفته شدند.
جوزف استالین
در این جنگ استالین از همه امکانات فنی ، نظامی و مردمی و تاکتیک های رزمی، استفاده کرد
با اعلام تسلیم این نیرو در استالینگراد، افسانه "شکست ناپذیری آلمان " تخریب شد آنهم برای تمام دوران ادامه جنگ.
مرحله دوم جنگ
در مرحله دوم جنگ روسیه، ارتش سرخ با اتکاء به نفس بیشتری نبرد را در صحنه های مختلف ادامه داد و نیروهای آلمان را ستون به ستون و لشگر به لشگر به عقب نشینی به سوی غرب ناگزیر ساخت. در تابستان ۱۹۴۴ بود که رهبران نظامی حملات گسترده را طراحی کردند، استالین و پولیت بورو (دفتر سیاسی) اکنون با نفس گرمتری بر استقلال عمل ژنرال ها تاکید کردند. حمله بزرگ آغاز شد.
پیاده شدن متفقین در نورماندی
همزمان ارتش های متفقین در غرب، ستادهای فرماندهی هیتلر را غافلگیر کردند و در نورماندی ( سواحل شمالی فرانسه ) و جنوب ایتالیا نیرو پیاده کردند. حالا دیگر آلمان با چند جبهه جنگ درگیر بود آنهم با ارتش هائی که از لحاظ شمار نیرو و اقتصاد جنگی بر این کشور برتری داشتند.

یک سربازی شوروی پرچم سرخ این کشور را بر فراز ساختمانی در برلین نصب می‌کند
مارشال های ارتش نازی هیچ راهی جز اطاعت محض از "رهبر" نداشتند. جنگی را که می دانستند خودکشی است ادامه دادند. به این احوال ، در ۶ ماه مانده به پایان جنگ جهانی دوم سخت ترین نبردها ادامه یافت منتهی در این مرحله کاملا به زیان آلمان به این معنی که طی این مدت تلفات سربازان و غیر نظامیان و خرابی ها برای آلمان بیش از همه دوران ۵ ساله پیش از آن بود .
داستان پیشروی ارتش سرخ، آزادسازی سرزمین های متصرفی آلمان در شرق و تصرف برلین بوسیله نیروهای شوروی را همه می دانیم.
در روز ۹ ماه می ۱۹۴۵ فرماندهان باقی مانده آلمان در مقر فرماندهان ارتش سرخ در برلین که به تصرف شوروی در آمده بود حاضر شدند و سند تسلیم آلمان را امضا کردند. دیگر از "رهبر" اثری نبود.

هیچ نظری موجود نیست:

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com