۱۳۹۰ تیر ۲۴, جمعه

4 صفر مانده تا مملکت گلستان شود!


برگرفته شده از«شفاف» نشریه ی نزدیک به قالیباف
محمد حسین روانبخش
شفاف ـ محمد حسین روانبخش: در کشور ما فاصله بين شوخي  و جدي، خيلي زياد نيست.

خيلي کارها و رفتارهاست که در ظاهر و باطن، شوخي است اما با جديت تمام به انجام مي رسد و همه با تمام توان درباره اش بحث و تحليل و تعريف مي کنند. در مقابل، مسائل بسيار جدي هم وجود دارد که همه متفق القولند که شوخي بردار نيست ولي به راحتي، شوخي گرفته مي شود و آب هم از آب تکان نمي خورد. نمونه هاي اين گونه رفتارها، خوشبختانه اين روزها کم نيست. ياد ايامي بخير که «هر سخن جايي و هر نکته مکاني داشت»!

شاید فکر کردید که با این مقدمه می خواهیم دوباره برویم سراغ هر خانواده یک باغ ویلا ... نخیر ! قحطی سوژه که نیست ، الحمد الله در روزگار ما در این زمینه وفور نعمت است!

محمود بهمنی رئيس كل بانك مركزي به تازگی گفته است : روز یکشنبه طرح پيشنهادي بانك مركزي را براي حذف 4 صفر از پول ملي در هيئت دولت مطرح كرديم كه اعضاي هيئت دولت با كليات آن موافقت كردند.این موضوع که در سال هاي اخير، مکررا عنوان شده ، بعض داستان زمین هزار متری نباشد، ظاهرا و باطنا به شوخي شبيه است. چرا که در روزگاري که تورم  بالا ست، اين کار يعني کشک! تازه بعد از اینکه رئیس بانک مرکزی چند ماه پیش اعلام کرد که درباره چگونگی این اقدام تخصصی و اسم گذاری برای  واحد پول جدید از مردم نظر خواهی می کنیم ما بیشتر به شوخی بودن آن رسیدیم ...ولي حالا داستان دارد جدی می شود!

حالا با این تفاصیل خوب است که به چند نکته در این زمینه اشاره کنیم:

1- پیش از این عموما از حذف 3 صفر از واحد پول سخن مي گفتند اما رئيس کل بانک مرکزي چند ماهی است که از حذف 4 صفر سخن می گوید و مصوبه دولت هم همین را می گوید . يعني اگر همین جوری موضوع شوخی – شوخی اجرا شود، شما ممکن است يک شب بخوابيد وصبح با عرض تبريک  و تسليت، به اطلاعتان مي رسد که هر ده هزار تومان سابق، يک تومان شده است. حالا  مي توانيد حدس بزنيد که چرا يکباره حذف 3 صفر به 4 صفر تبديل شد؟ اين طرح چند سال است که دارد مطرح مي شود و تورم  در اين سال ها همچنان تاخت و تاز کرده است و واحد پولمان ضعيف و ضعيف تر شده است و حذف 3 صفر دردي را دوا نمي کند!

2- دولت بايد در اين زمينه اقدامي ضربتي کند چون اگر کمي دير شود ديگر 4 صفر هم دردي را دوا نمي کند و بايد 6 صفر حذف شود. در کشورهايي که سابقه حذف صفر از پولشان را دارند، اول تورم کنترل شده و سپس اين اقدام صورت گرفته است اما در ايران از اين خبرها  نيست. با اين وصف، بهتر آن است که دولت به صورت دوره اي صفرها را حذف کند. يعني در طرح خود بگنجاند که هر چند سال يکبار، چند تا از صفرها حذف شود تا این اقدام موثر باشد . درست است که دولت زورش به تورم نمی رسد اما زورش که به صفرهای اضافی می رسد!

3- عيب آن جمله بگفتي،هنرش نيز بگو! تا حالا  فکر کرده ايد که حذف 4 صفر  از واحد پول  چه برکاتي دارد؟ دولت بعد از اين اقدام مي تواند به درستي ادعا کند که قيمت مسکن، هزار برابر کاسته شده است. قيمت خودرو هم هزار برابر پائين آمده است. قيمت گوشت و مرغ و حبوبات و لوازم خانگي وسکه و طلا و ارز و سیمان و ... هم همينطور! يعني وطن گلستان که هست، گلستانترتر مي شود. فقط این وسط ممکن است بعضي عوامل استکبار بگويند  درآمدها هم هزار برابر کم شده که بايد توطئه شان خنثي شود!

هیچ نظری موجود نیست:

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com