۱۳۹۰ تیر ۱۲, یکشنبه

ناگفته های جالب از روانشناسی شخصیتی احمدی نژاد

دکتر امیر محبیان، تئوریسین جناح راست: 

احمدی نژاد برای هدف نهایی اش در حال خالص کردن اطرافیانش هست...وقتی به شهرداری رفت ، به تیمش گفت کار کنید برای ریاست جمهوری...احمدی نژاد هیچ گاه ایثارگران را نبخشید زیرا اعضای شورای مرکزی آن بجز ذبیحی و فقیه ستادش را ترک کردند.
 
این روزها با اوجگیری اختلافات میان رئیس جمهوری که با شامورتی بازی و هزاران بند و بستِ دیگر برای دومین بار بر مسند ریاست قوه ی اجرایی کشور تکیه زد و ولیِ فقیهی که باصراحت تمام بر نزدیکیِ رای و نظرش با همان رئیسِ «برگزیده»، مهر تایید کوبیده و با هزیئه کردنِ اعتبارِ نداشته اش، در همان راستا، دستور سرکوب و کشت و کشتار صادر فرمود، هر کس و هر ارگانی در جمهوریِ جرم و جنایت، بهر وسیله ی اخلاقی و غیر اخلاقی، سعی بر برائت و دوری گزینی از آن طاووس علیین شده ی دیرین و از نظر و نگر افتاده ی امروز، یعنی احمدی نژاد را دارد!
درست بهمان سبک و سیاق مرضیه ی حکومت اسلامی و حکایت و مضحکه ی «برائت از مشرکین» معروفش که بروایت مرغ پخته را بخنده وا می دارد.
این بار دکتر امیر محبیان (البته اگر دکترایش کردانی نباشد)، که «عصر ایران» از او  بعنوان استاد فلسفه غرب یاد می کند، در مصاحبه ای به روانکاوی شخصیتی رئیس جمهور مکتبی نشسته و مسایلی را طرح می کند که در نوع خود جالب و ای بسا بموقع می تواند «آتو» و بهانه ی کوبیدن ایشان از سوی جناح رقیب باشد.
در بخشهایی از این مصاحبه نامبرده تلویحن عنوان می کند که احمدی نژاد فردی بی گذشت و انتقام گیر است و در نتیجه چون اعضای «حزب ایثارگران» پشتش را خالی کردند، نبخشیده و نخواهد بخشید!
- او مرد جاه طلبی است و بهمین خاطر رسیدن به مقامِ ریاست جمهوری نه تنها حدِ نهایی خواسته هایش نیست بلکه.....
(اقای دکتر در اینجا  بقیه ی حرفهایش را ناگفته گذاشته و احتمالن تعبیر و تفسیر حدِ نهایی را بعهده دیگران و البته جناح رقیب می گذارد تا بموقع بعنوان چماقِ سرکوب رئیس جمهور بکار گرفته شود. امری که در حکومت اسلامی رایج بوده و خواهد بود.)
-احمدی نژاد چون از ساختارِ ذهنی مهندسی برخودار است، مسایل را پروژه ای و - نه پروسه ای – می بیند و در ذهن خویش برنامه ریزی می کند. از همین زاویه است که بزعمِ دکتر محبیان، آقای احمدی نژاد تیم و گروهی کاریش را از مدتها پیش برگزیده و بجلو می رود. حال با توجه به این که ریاست جمهوری حدِ نهایی و غاییِ ایشان نیست، باید احساسِ خطر کرد!
- احمدی نژاد هم به مدل چاوز می اندیشد- یعنی در صورت امکان (احتمالن بدست گیری مهار مجلس) ایجاد تغییر در قانون اساسی با هدفِ ماندگاری بر مسند ریاست جمهوری- ، و هم مدل پوتین که جابجاییِ قدرت اجرایی بنفع نخست وزیر و بزیانِ ریاست جمهور ولایت فقیه..... !

* او مهندس است و ذهنیت مهندس ها خاص هست ؛ ذهن آنها دو قطبی است و صفر و یکی یا باینری است. معمولا مهندسین ، انقلابی  و برانداز می شوند. دولت اول بعد از انقلاب همه مهندس هستند. سازمان های چریکی غیر از بیژن جزنی، همه یا مهندسی خوانده بودند یا در رشته های فنی بودند. سازمان مجاهدین خلق و حتی نهضت آزادی که مهندس های استحاله شده بودند اما ذهن مهندسی داشتند. بعدها هم اکثر احزاب سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب را مهندس ها تشکیل دادند. افراد با این ذهنیت آقای احمدی نژاد، یا دوست هستند یا دشمن و وسط نمی توانید بایستند؛ او چهره های خاکستری را نمی پذیرد.
* نکته دیگر ذهن مهندسی، این است که مسائل را به صورت پروژه می بیند نه پروسه. بنابراین فاز به فاز جلو می رود و آن را تمام می کند و سرعت عمل و تعیین میزان پیشرفت هم به شکل مکانیکی و داینامیکی انجام می شود. نمونه آن این است که وزرایی که با آقای دکتر احمدی نژاد کار می کنند از شدت کاری مخصوصا در دوره های اول خرد می شدند چون او می خواهد قطعات پازل را به سرعت سر جایش بگذارد و خودش هم پرانرژی است.
* من برداشتم این است که آقای دکتر احمدی نژاد از ابتدا ایده های بزرگ داشته است. من در سیاست هیچ نقشی برای بخت و اقبال قائل نیستم. البته بعضی برنامه ریزی ها، شرایط مناسب و اشتباهات رقیب کمک کرد تا ایده ها را به تحقق برساند. وقتی کسی ایده بزرگ در ذهن دارد از همان ابتدا یارگیری می کند حتی اگر به آنها اعلام نکند. بعد بر اساس میزان وفاداری که درآنها می بیند در ذهن خود برای آنها جایگاه تعریف می کند. آقای دکتر احمدی نژاد به مرور به سمتی رفته که افراد را بر اساس وفاداری می سنجد و افرادی را که ناخالصی از منظر او دارند کنار می گذارد و به دنبال این هست که یک تیم کاملا یکدست ایجاد کند. معتقدم برای نگاهی که از گفتمان حاکم بر ادبیات آقای احمدی نژاد بیرون می آید ، انتخابات ریاست جمهوری برای وی یک هدف غایی نبود و هدفی میانی بود.
*و آن هدف غایی چیست؟
* منشور آقای احمدی نژاد در جیب خودش است. و خودش دقیقا می داند کجا می خواهد برود و ما فقط می توانیم حدس بزنیم. او جهانی نگاه می کند و چه چیزی در ذهنش است نمی دانم. من اگر از نگاه ارسطو ببینیم وقتی فرد به کمال یا هدف غاییش می رسد آرام می شود. آقای دکتر احمدی نژاد هنوز آرام نشده است.
* ما از ابتدا می دانستیم آقای احمدی نژادی که رفیق ماست، در دور دوم به رقیب ما بدل می شود. او می خواهد برای انتخابات سال 92 با تیم و کاندیدای خود به میدان بیاید.




متن کامل این مصاحبه را در لینک زیر بخوانید:

هیچ نظری موجود نیست:

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com