۱۳۹۰ تیر ۲۲, چهارشنبه

بهت ناظران سیاسی از هوشمندی غافلگیركننده احمدی‌نژاد!


منبع: سایت شفاف
به طور متوسط رییس دولت در هفته دو تا سه موضع غیرمنتظره اتخاذ می كند و عملا با به دست گرفتن ابتكار عمل، بقیه جناح ها و مسئولان ناگزیر می شوند نسبت به مواضع او موضع گیری كنند و به محض آن كه بر موضوع مسلط می شوند، احمدی نژاد با طرح موضوعی جدید آنها را غافلگیر می كند.
در حالی كه فضای سیاسی كشور به دلیل عدم بلوغ كافی و توسعه احزاب، رسانه های مبتدی و با قابلیت حرفه‌ای پایین و میزان و سطح مطالعه نه چندان بالا، قابل مقایسه با فضای سیاسی كشورهای توسعه یافته كه بعضاً حتی صدها سال تجربه انتخابات و احزاب را دارند، نیست، استفاده از شگردهای پیچیده عملیات روانی از سوی دكتر احمدی نژاد و نزدیكان وی موجب شده است بازیگران عرصه سیاسی به ویژه طیف اصولگرا از تحلیل به موقع ابتكارات سیاسی وی ناتوان باشند.

به گزارش آینده، بسیاری از چهره های جریان اصولگرا كه پیش از این حامی احمدی نژاد بودند، هم اكنون به مخالفان وی تبدیل شده و از اقدامات وی به ویژه در سه ماهه اخیر برآشفته شده‌اند، در برابر سرعت اقدامات و تنوع حركتهای دكتر احمدی نژاد كه نتیجه هوشمندی پیش بینی نشده از سوی برخی حامیان سابق بود، مبهوت شده‌اند.

به طور متوسط رییس دولت در هفته دو تا سه موضع غیرمنتظره اتخاذ می كند و عملا با به دست گرفتن ابتكار عمل، بقیه جناح ها و مسئولان ناگزیر می شوند نسبت به مواضع او موضع گیری كنند و به محض آن كه بر موضوع مسلط می شوند، احمدی نژاد با طرح موضوعی جدید آنها را غافلگیر می كند.

برای نمونه در طول ده روز اخیر دكتر احمدی نژاد طی سه حركت تاكتیكی عملا ابتكار عمل را در فضای سیاسی كشور در دست داشته است.

در حركت نخست در حالی كه اخبار جدی درباره احتمال دستگیری بقایی منتشر شده بود، وی با سخنانی پس از جلسه هیات دولت و تهدید به افشاگری در صورت عبور از خط قرمز كابینه، عملا در جریان این پرونده ها تغییر رویه ایجاد كرد.

در فاصله سه روز و زمانی كه شرایط به سمت واكنش مقامات قضایی و امنیتی به این تهدید بود، وی در سخنانی جنجالی در همایش مبارزه با قاچاق كالا مجددا موج دیگری ایجاد كرد كه با استقبال رسانه های اپوزیسیون مواجه شد كه این سخنان را ادامه تهدید چند روز قبل وی برشمردند.

در ادامه با فاصله كمتر از سه روز وی با طرح موضوع لغو اجرای طرح تفكیك جنسیتی، مجددا فضایی كه در واكنش به متهم كردن نهادهای نظام به واردات غیرقانونی در حال شكل گیری بود را به هم ریخت و موج جدیدی به راه انداخت.

در گام بعدی وی با تكرار وعده دادن هزار متر زمین به هر خانواده ایرانی در طرح باغشهر كه با مخالفت صریح رهبر انقلاب مواجه شده بود، فضای تازه ای خلق كرده است و قسمت اخیر این سریال حمله رییس دولت به آمارهای دولتی است و وی با زیر سوال بردن آمارهای دولت خود، مدعی رشد اقتصادی 10 درصدی شده است.

این حركتهای پی در پی كه با توجه به اختیارات و حوزه عمل بسیار وسیع رییس جمهور در امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، دیپلماتیك، امنیتی و... می تواند ادامه یابد، عملا موجب می شود احمدی نژاد همواره به عنوان طراح سوژه ابتكار عمل را در دست داشته باشد و دیگر مسئولان و دستگاهها و رسانه ها و همچنین شخصیتهای سیاسی در برابر عمل انجام شده قرار گرفته، ناگزیر به واكنشهای انفعالی از قبیل تكذیب، گلایه، نقد، سكوت و یا چشم پوشی شوند.

در جریان این تغییر مداوم تاكتیك، عملا دیگر طرفهای بازی مجبورند همیشه در موضع واكنش برآمده و عملا نتوانند برنامه مدنظر خود را به پیش ببرند و در همین راستا نه تنها طی یك ماهه اخیر طرح سوال از رییس جمهور، درخواست بركناری مشایی، بقایی و رحیمی برای رسیدگی به پرونده های قضایی آنان و رسیدگی به تخلفات دولت در ادغامهای برنامه پنج ساله و.. به حاشیه رود، بلكه دیگر مسئولان نگران حركت های بعدی وی باشند.

اگرچه احمدی نژاد در طول 6 سال گذشته نشان داده است در طراحی و اجرای تاكتیكهای سیاسی مهارت ویژه و منحصر به فردی دارد، اما اینكه وی چه اندازه در استراتژی و برنامه درازمدت توانست و می تواند با این تغییر مداوم موضع و تاكتیك شناور، منتقدین خود را مغلوب كند، موضوعی است كه قضاوت درباره آن همچنان نیازمند زمان است. 

۱ نظر:

ناشناس گفت...

بعد از من كسي خواهد آمد كه پرچم را به دست حضرت مهدي خواهد داد

http://salehat.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=60:1389-06-01-14-26-04&catid=42:agha-va-mahdi

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com