۱۳۹۱ فروردین ۸, سه‌شنبه

نکوداشت پروفسور عبدالمجید ارفعی مترجم منشور کورش بزرگ




روز هفتم فروردین 91 مراسم نکوداشت پروفسور عبدالمجید ارفعی در تالار پروین اعتصامیِ دانشگاه پیام نور شهر اوز برگزار شد.


مراسم نکوداشت دکتر ارفعی که توسط بنیاد بازشناسی لارستان کهن و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران، انجمن مفاخر کشور و هیئت امنای دانشگاه پیام نور مرکز اوز  و همچنین موره‌ی مردم‌شناسی‌ی اوز برنامه‌ریزی شده بود، اجرایی گردید.

محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران، علی بلوک‌باشی انسان‌شناس و محقق برجسته و مدیر بخش مردم‌شناسی مرکز دایرةالمعارف اسلامی و ابوالقاسم اسماعیل‌پور مدیر گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی و کتایون مزداپور استاد دانشگاه و زبان‌شناس از جمله اساتیدی هستند که در این مراسم نکوداشت حضور داشتند.
پروفسور ارفعی نخستین کسی است که لوحِ پرآوازه‌ی کورش بزرگ که بعنوان نخستین منشور حقوق بشر در جهان شناخته شده است، از زبان اصلی ترجمه کرد.
شهرت جهانی استاد از زمانی آغاز گشت که همت به ترجمه‌ی گِل‌نوشته‌های تخت جمشید کرد. اما ترجمه‌ی منشور کورش که بدرستی فرمان آزادی ملل نام یافته است جایگاه یگانه وبرجسته او را در عرصه‌ی باستانشناسی و تاریخ باوج رسانید.

استاد پرفسور ارفعی اصالتا اهل اوز است و در شهریور سال 1318 در کوه گنو بندرعباس به دنیا آمد ولی پیوسته ارتباط خود را با شهر و دیار والدینش (اوز) قطع نکرده و در سال 1344 به آمریکا رفت و زبان های اکدی و ایلامی را آموخت و از رساله دکتری خود به عنوان زمینه های جغرافیای فارس بر اساس گل نوشته های تخت جمشید دفاع کرد و موفق به اخذ مدرک دکترا شد. 
از آثار مهم استاد می توان به فرمان کوروش بزرگ (منشور کورش) و گل نوشته با روی تخت جمشید اشاره کرد .


مردم لارستان و بویژه اوز از همه‌ی دست اندرکاران این مراسم؛ آقایان هادی صدیقی، منصور فقیهی‌نژاد، دکتر جعفرپور، شریف بازرگانی، موزه مردم‌شناسی اوز، بنیاد لارستان کهن، دانشگاه نور اوز و مخصوصا استاد ارفعی که با حضور خود باعث معرفی‌ جایگاه علمیِ شهرشان شده‌اند، قدردانی می کنند.

زندگینامه‌ی پروفسور عبالمجید ارفعی
استاد فرزند میر عبدالله ارفعی اوزی و متولد شهریورماه ۱۳۱۸ در کوه گنو بندرعباس می باشد. وی دوران دبستان را در مدارس بندرعباس و یزد به اتمام می رساند و در سال ۱۳۲۸ با خانواده به تهران می آید و در مدرسه منوچهری و البرز به تحصیل می پردازد. وی پس از اخذ دانشنامه لیسانس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران عازم کشور آمریکا می شود و با توصیه شادروان استاد پرویز ناتل خانلری و استقبال شادروان استاد پور داوود پس از دو سال آموختن مقدمات زبان آکدی به دانشگاه شیکاگو میرود و ۸ سال زیر نظر شادروان دکتر ریچار هلک یکی از مشهرورترین استادان خط و زبان ایلامی به فراگیری زبان ایلامی و اکدی که هیچ ایرانی تا پیش از آن در آن رشته تحصیل نکرده بود، مشغول می شود و همانجا با گل نوشته های ایلامی و کتیبه های تخت جمشید که به امانت نزد دانشگاه شیکاگو بوده آشنا می شود.
هلک در آن دوران هر شب چندتایی کتیبه خوانده شده را به ارفعی می داد و او از روی متن ترجمه شده کتیبه ها را می خواند. این کار آنقدر ادامه پیدا داشت که بعدها هلک کتیبه های خوانده نشده را به ارفعی می داد تا در آماده سازی کتاب گل نوشته های باروی تخت جمشید به او کمک کند. ارفعی هر شب آنها را می خواند و صبح به استاد تحویل می داد. هم اکنون ارفعی تنها متخصصی است که می تواند بقیه آن کتیبه ها را بخواند و ترجمه کند.
تیرماه ۱۳۵۳ خورشیدی عبدالمجید ارفعی از رساله ی دکتری خویش با عنوان " زمینه های جغرافیایی فارس بر اساس گل نوشته های تخت جمشید" دفاع می کند و با مدرک دکتری به تهران باز می گردد. دکتر عبدالمجید ارفعی پس از بازگشت از آمریکا نزد شادروان استاد پرویز ناتل خانلری می رود که در این سالها انتظارش را می کشید و در فرهنگستان ادب و هنر ایران به همکاری می پردازد که نتیجه اش گردآوری آن مجموعه ی سترگ کتابها می شود که در آغاز از آن سخن گفته شد.
گفتنی است خانواده استاد پرفسور دکتر عبدالمجید ارفعی همگی اهل دانش بوده و هستند که به عنوان نمونه برادر بزرگتر ایشان احمد شیمیدان می باشد که هم اکنون بازنشست شده است و استاد دانشگاه صنعتی شریف بوده است. برادر دیگرشان دکتر حسام الدین ارفعی استاد دوره دکتری فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف هستند که در سال ۱۳۴۴ با نمره ۲۰ در آزمون ورودی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان نفر اول پذیرفته می شود. او که دکتری خود را در فیزیک نظری از دانشگاه برکلی دریافت کرده است از سال ۱۹۸۹ تاکنون با مرکز تحقیقات نظری و ریاضیات ( پژوهشگاه دانش های بنیادی فعلی) همکاری دارد و رییس دانشکده ذرات بنیادی این مرکز می باشد. پسر عموی ایشان مهندس شهاب الدین ارفعی نیز از معماران بنام ایران و استاد دانشگاه می باشد.
فرزندان استاد نیز همگی راه علم را در پیش گرفته اند. آرش ارفعی در آمریکا دانشجوی دکتری سخت افزار کامپیوتر می باشد. سورنا ارفعی کارشناس ارشد مهندسی برق می باشد و تنها دخترشان چیستا سریرا پزشک میباشد.


پروفسور ارفعی در پوشش محلیِ اوز
نمایش بخشی از آثار پروفسور ارفعی
حضور شادمانه‌ی مردم اوز 

*شهر اوزevaz مرکز بخش اوز لارستان در 340 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است .

۳ نظر:

ناشناس گفت...

عبدالمجيد ارفعي

دوغ و دوشاب گفت...

حق با شماست، با سپاس از دقت و یادآوری شما، تصحیح شد

ناشناس گفت...

من با اعضای این خانواده براستی فرهیخته از نزدیک آشنائی دارم و مطالب فوق را تائید می کنم و جا دارد از برادر دیگر شادروان دکتر عبدالحمید ارفعی که یکی از بهترین دندان پزشکان ایران بود و شهرت بین المللی داشت ، نیز یادی شود . پروفسور ارفعی دو خواهر با تحصیلات عالیه دارد و حسام ارفعی بی اغراق با هوش ترین آدمی است که من در تمام عمرم دیده ام

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com