۱۳۹۰ شهریور ۱۶, چهارشنبه

دادن جواب دندان شکن به روزنامه نگار افغان انقدر سخت بود؟! و حالا توجیه و ماستمالیِ آن گاف بزرگ!




پس از افشاگری و انتقادِ جانانهِ فضل الرحمان اوریا، خبرنگار افغانی در پخش زنده ای از صدا و سیمای رژیم، که بی پرده و بدرستی بر نقشِ مخربِ حکومت اسلامی نسبت به همسایگان خود ، افغانستان و عراق تاکید داشت، اینک نشریهِ شفاف منسوب به قالیبافبه توجیه و ماستمالیِ آن نشسته است. باهم بخوانیم:

برای مجری سیما بودن به غیر از ژست و کت و شلوار عوامل دیگری هم لازم است!
دادن جواب دندان شکن به روزنامه نگار افغان انقدر سخت بود؟!

شفاف: «ایران تنها کشور دنیا است که در انزوای کامل به سر می‌برد و با هیچ یک از همسایگان خود رابطه دوستانه ندارد»!، «ایران و پاکستان در امور افغانستان دخالت می‌کنند!» این‌ها سخنانی بود که روز دوشنبه هفته گذشته در یک برنامه زنده خبری از شبکه خبر پخش شد و باعث شد مصاحبه ۲۰ دقیقه‌ای به کمتر از ۳ دقیقه کاهش یابد و حیثیت صدا و سیمای ایران زیر سوال رود.


روزدوشنبه در گفتگوی زنده شبکه خبر با فضل الرحمن اوریا، روزنامه نگار افغانی با موضوع «مخالفت با توافقنامه امنیتی آمریکا و افغانستان»، وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اثرگذاری ایران در منطقه گفت که در حال حاضر ایران تنها کشور دنیا است که در انزوای کامل به سر می‌برد و با هیچ یک از همسایگان خود رابطه دوستانه ندارد!


وی همچنین در بخش دیگری در پاسخ به این سوال که دلیل ناکامی قدرت‌های غربی و ناتو برای ایجاد امنیت در افغانستان چه بوده است، با بیان مواردی غیر واقعی و همسو با منافع بیگانگان، عامل اصلی این وضعیت را مداخله کشورهای همسایه ما از جمله ایران و پاکستان و موجودیت مدیریت ضعیف افغانستان دانست.


این سخنان در حالی مطرح شد که مجری برنامه که انگار اصلا آمادگی نظر مخالف را نداشت! به یک باره از خواب بیدار شد و متوجه شد چه اتفاقی در حال وقوع است و به جای اینکه جواب دندان شکنی به این کار‌شناس بدهد و با نظر کار‌شناسانه به عنوان یک خبرنگار مطلع و کسی که به موضوع مصاحبه اشراف دارد، در این باره برخود کند، مثل یک شخص مبتدی و ناآشنا به بحث و گفتگوی خبر ی به حالت سرگشته و پریشان گفت: «البته این نظر شخصی شماست!» بدون توجه به این نکته بدیهی که مگر یک کار‌شناس به غیر از نظر شخصی خود نظر فرد دیگری را هم ارائه می‌دهد؟! اصولا کار‌شناسان به دلیل صاحب نظر بودن به برنامه‌ها و گفت‌و‌گو‌های خبری دعوت می‌شوند و هدفی جز این برای گفتگو نیست!


البته کارگردان برنامه نیز به اندازه مجری برنامه مقصر است، چرا که به جای کنترل اوضاع و بیدار کردن مجری از خواب! گفتگو را بدون جمع بندی قطع می‌کند و باعث می‌شود، حیثیت سیمای ملی کشور توسط یک روزنامه نگار افغانی زیر سوال رود و باعث محبوبیت ومشهوریت این روزنامه نگار و بهره برداری رسانه‌های غربی از این مساله می‌شود!


فضل الرحمن اوریا در مصاحبه با رسانه‌های فارسی زبان غربی مدعی شده است که صدا و سیمای ایران حیثیت وی را زیر سوال برده است و حتی تهدید کرده است که به مجامع بین المللی شکایت می‌کند.


وی به دویچه وله گفت: «قرار بود ۲۰ دقیقه صحبت ‌کنم که فقط ۲ دقیقه و ۱۶ ثانیه از آن پخش شد. ۱۷دقیقه و چند ثانیه دیگر به من بده‌کارند. اگر شبکهٔ خبر بقیه صحبت من را پخش نکند، مجبور هستم به خاطر اعادهٔ حیثیت خود به نهادهای بین‌المللی ازجمله سازمان ملل متحد مراجعه و شکایت کنم.»


اوریا درباره چگونگی دعوتش به شبکه خبر به این سایت خبری گفت: «روز دوشنبه گذشته، شبکهٔ خبری دولت ایران برای یک برنامه ۲۰ دقیقه‌ای زنده، پیرامون اوضاع افغانستان و منطقه از من دعوت کردند تا صحبتی داشته باشیم و مسائل را تحلیل کنیم.


تقریبا ساعت ۸ با من هماهنگ کردند که پیرامون افغانستان و منطقه صحبت می‌کنیم. من قبول کردم. اما زمانی که آن‌‌ها بعد از ۲ دقیق ۲۶ ثانیه، صحبت من را قطع کردند، خیلی متأسف شدم.
 به حیثیت من تجاوز کردند. آن‌ها من را دعوت کردند و مواضع من هم معلوم بود، من را می‌شناختند. من در ژورنالیسم افغانستان تقریبا یک چهر‌هٔ شناخته شده هستم.»


وی با توهین به مسئولان صدا و سیما آن‌ها را متهم به دادن رشوه به کار‌شناسان کرد تا آنگونه که می‌خواهند صحبت کنند! و گفت: « اکثریت مطلق‌ کسانی که در این دفتر حضور داشتند من را می‌شناختند. با طرز تفکر و بینش من و اینکه من یک ژورنالیست مستقل هستم و اینکه هرچه باشد، آن را منعکس می‌سازم آشنا بودند. من آن‌جا دید‌ه‌ام که آ‌ن‌ها به برخی از ژورنالیست‌ها پول می‌دهد، تا مطابق میلشان مسائل را تحلیل‌ کنند.»
***


 آنچه مسلم است، مسبب تمام این سخنان که به نظر می‌رسد ادامه خواهد داشت، مسئولان سیمای کشور هستند که باعث شده‌اند حیثیت خبری کشور توسط یک روزنامه نگار نه چندان مطرح افغان زیر سوال رود چرا که این اولین باری نبود که اوریا مدعی شده بود، نظام فعلی ایران تلاش می‌کند تا امنیت کشورهای همسایه ومنطقه راتهدید نماید وازاین طریق می‌خواهد نیروی خود را تقویت ببخشد.
 و ی بار‌ها در چندین مصاحبه دیگر با رسانه‌های مختلف به این مساله اشاره کرده بود و با یک جستجوی ساده اینترنتی خیلی راحت می‌شد به سوابق و دیدگاه این روزنامه نگار افغان پی برد تا حیثیت سیما به این طریق در مجامع بین المللی لکه دار نشود.


در جایی که کار‌شناسان داخلی از فیلترهای بسیاری برای ورود به صدا و سیما رد می‌شوند و هر کار‌شناسی سعادت! مصاحبه در برنامه زنده خبری ندارد جای تعجب است که این چنین به کارشناسان خارجی فرصت عرض اندام داده می‌شود.
در این بین واکنش سایتهای داخلی نیز به این مساله قابل توجه است، "دعوت شبکه خبر از کارشناس ضد ایرانی"، "تكرار شبیه ماجرای خاله نرگس و فرنود در شبكه خبر! "، "چرا یك كارشناس افغانی توانست حیثیت شبكه بین المللی ایران را ببرد؟"و ... تیتر مطالبی است که در واکنش به این اقدام صدا و سیما منتشر شده است و نشان از عدم رضایت داخلی از این مساله دارد.


البته ناگفته نماند، جای بحث و گفتگوهای آزاد و کار‌شناسانه درباره مسائل مختلف اجتماعی-سیاسی در سیما خالی است و همین مساله باعث می‌شود اتفاقات این چنینی رخ دهد چرا که اگر طبق یک روال همیشگی در گفتگوی خبری مجری به طور کامل به مسائل اشراف داشت و آمادگی بحث درباره نظرات مخالفی که ممکن است در گفتگوی زنده پیش بیاید را داشت، چنین مساله‌ای پیش نمی‌آمد و به جای قطع کردن برنامه و مضحکه دیگران شدن، جواب دندان شکنی و کارشناسانه‌ای به نظر مخالف داده می‌شد تا مجبور شود تغییر نظر دهد نه اینکه در مجامع بین المللی به دنبال اعاده حیثیت باشد!

هیچ نظری موجود نیست:

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com