۱۳۹۰ مرداد ۱۶, یکشنبه

بازداشت بهائیان در ایران ادامه دارد



شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۰
سایت جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، خبر داده است که پنج تن از شهروندان بهائی ساکن اصفهان که فعالیت اجتماعی داشته اند بازداشت شده اند. این سایت همچنین نوشته است که در ادامهٔ احضارهای اخیر ده‌ها نفر از بهائیان سنندج، دو نفر دیگر نیز طی تماس تلفنی به اداره اطلاعات آن شهر احضار شدند.

امروز شنبه ۱۵ مردادماه ۱۳۹۰ پنج تن از شهروندان بهائی ساکن اصفهان که فعالیت اجتماعی داشته اند به نام های پریسا مقدس، یگانه آگاهی، متین جانمیان، متین حقیری و سروش بیاتی پس از مراجعه به ستاد خبری وزارت اطلاعات در خیابان رودکی اصفهان بازداشت گردیدند.

به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در بخش حقوق بشر، این شهروندان بهایی روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در یکی از فضاهای سبز شهر اصفهان توسط نیروهای لباس شخصی که با یک ون و دو ماشین شخصی هجوم آوردند بازداشت گردیدند، علت بازداشت این ۵ تن، فعالیت های اجتماعی و بهداشتی آنها در پارک و آموزش هایی بوده است که در خصوص مضرات مصرف سیگار با کشیدن نقاشی بر روی کاغذ می داده اند.

پنجشنبه عصر پس از بازداشت، این فعالین اجتماعی توسط نیروهای لباس شخصی به زندان دستگرد اصفهان منتقل شدند و پس از یک دوره بازجویی به شکل موقت و با گرفتن مدارک شناسایی غروب همان روز آزاد شده اند و از آنها خواسته شده است که روز شنبه ۱۵ مردادماه خود را به ستادخبری وزارت اطلاعات در خیابان رودکی معرفی نمایند، که امروز شنبه در پی مراجعه ی این پنج نفر به ستاد خبری همگی بازداشت شده و با دستبند به دادگاه انقلاب در بهارستان اصفهان منتقل شدند.

مسئولین در دادگاه انقلاب بهارستان اصفهان به خانواده های بازداشت شدگان اعلام داشته اند:« اتهام این پنج تن تبلیغ علیه نظام می باشد و دادگاه آنان تا فردا برگزار شده و نتیجه ی حکم آنان را تا فردا اعلام می کنیم»


قابل ذکر است چهار تن از افراد بازداشت شده سنشان زیر ۲۰ سال می باشد و اظهارات مسئولین در روند دادرسی غیرقانونی است.

آقای ثمین مودتی و خانم نوا محمدی فرد از شهروندان بهائی سنندج، تحت عنوان «پاسخگویی به پاره‌ای از سوالات» به ادارهٔ اطلاعات ان شهر احضار شدند. این بازجویی که چند ساعت به طول انجامید، همچون بازجویی‌های سابق بهائیان سنندج همراه با تهدید و توهین به خصوص به آقای ثمین مودتی بوده است. طبق اخبار واصله، بسیاری از سوالاتی که از ایشان شده است، در طی یک فرم از قبل آماده شده که دربارهٔ پیام‌های بیت العدل، اعضای ضیافت‌های بهائیان شهر سنندج، فعالیت‌های جامعهٔ بهایی این شهر و ارتباطات شخصی این افراد بوده است.

در انتهای این بازجویی، از این دو شهروند خواسته شده که تعهد نامه‌ای مبنی بر عدم شرکت در «ترویج، تحکیم، آموزش، تعلیم و تربیت» و هرگونه فعالیت‌های جامعهٔ بهائی امضا نمایند که آقای ثمین مودتی و نوا محمدی فرد از امضای این تعهد نامه ممانعت کرده‌اند.

فشار بر بهائیان سنندج از تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه رو به فزونی بوده است. ده‌ها نفر از بهائیان این شهر طی تماس‌های غیرقانونی شفاهی به ادارهٔ اطلاعات احضار شده‌اند و طی بازجویی‌های طولانی برای امضای تعهد نامه‌های مختلف تحت فشار بوده‌اند. اکثر این بازجویی‌ها همراه با توهین‌های شخصی و اعتقادی و نیز تهدیدهای متفاوت بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com