۱۳۹۰ شهریور ۱, سه‌شنبه

سقوط آخرین سنگر دیکتاتور لیبی: باب‌العزیزیه هم به دست انقلابیون افتاد



کلمه – گروه سیاسی: پس از ساعت‌ها درگیری شدید بین انقلابیون و نیروهای وفادار به معمر قذافی در «باب‌العزیزیه» مقر دیکتاتور لیبی و نیز فرودگاه طرابلس، تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که این دو نقطه به طور کامل در اختیار انقلابیون قرار گرفته و بدین ترتیب آخرین مقاومت‌های بقایای رژیم قذافی نیز درهم شکسته است.
اتفاقات امروز که به یک جنگ تمام‌عیار شهری شبیه بود، علاوه بر درگیری خیابانی و محلی دو طرف، با به‌کارگیری زره‌پوش‌ها و سلاحهای سنگین از سوی بقایای حکومت قذافی و بمباران هوایی باب‌العزیزیه توسط هواپیماهای ناتو همراه بوده است. گزارش‌های مختلف نیز حاکی از آن است که شنیدن صدای انفجار خمپاره و نارنجک در هر لحظه از امروز، اتفاقی طبیعی در پایتخت لیبی بوده است. تصاویر تلویزیونی هم نشان می‌دهند که دود سیاهی بر منطقه‌ی باب‌العزیزیه سایه انداخته است.
به گزارش کلمه به نقل از منابع خبری بین‌المللی، هم‌اکنون جست‌وجوی خانه به خانه برای پاکسازی محل از وجود نیروهای حکومت و احیانا یافتن قذافی در این منطقه ادامه دارد. بر اساس گزارش العربیه، مجسمه‌ی قذافی در باب‌العزیزیه به پایین کشیده شده و محل پذیرایی قذافی از میهمانان خارجی هم به تصرف انقلابیون در آمده است. انبوهی از اسلحه و خودروهای نظامی نیز در پی تصرف باب‌العزیزیه به دست انقلابیون افتاده است.
باب العزیزیه، که پادگانی به مساحت حدود ۶ کیلومتر مربع در جنوب غربی طرابلس است، محل اختفای معمر قذافی بوده که اکنون انقلابیون توانسته‌اند به آن وارد شوند. در این قلعه‌ی افسانه‌ای که با دیوارهای بتنی، محلی امن برای سکونت رهبر لیبی بود، تجهیزات نظامی و امنیتی فراوانی برای دفاع از دیکتاتور لیبی گردآوری شده بود. گفته می‌شود که کنترل تمامی سیستم های ارتباطی- مخابراتی طرابلس هم در این مکان قرار دارد.
بر اساس گزارش‌ها، بیت الصمود (خانه‌ی پایداری) که محل سخنرانی‌های قذافی بود و یادگار بمباران طرابلس به دست نیروهای آمریکایی به شمار می‌رفت، نیز به تصرف مخالفان درآمده است. قذافی چند هفته قبل برای یکی از آخرین سخنرانی‌هایش در این محل حضور یافته و مخالفانش را موش نامیده بود.
از سرنوشت قذافی و پسرانش هم خبری منتشر نشده است. این در حالی است که چند ساعت قبل تصاویری از سیف‌الاسلام قذافی در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد او به یکی از خیابان‌های طرابلس آمده و از قریب دادن مخالفان و شکستن کمر آنها سخن گفته است.
چند ساعت قبل، رویترز به نقل از یک مقام روسی نوشت که قذافی هنوز در طرابلس است و تا آخرین لحظه خواهد جنگید. عبدالسلام جلود، نخست‌وزیر پیشین لیبی که به انقلابیون پیوسته، در گفت‌وگویی ادعا کرد که انقلابیون حتا در صورتی که منطقه‌ی باب‌العزیزیه را به تصرف خود درآورند‌، قذافی و فرزندانش را در آن‌جا نخواهند یافت. وی مدعی شد که قذافی و خانواده‌اش مدت‌هاست در خانه‌هایی در اطراف طرابلس مخفی شده‌اند و هر شب جای خود را عوض می‌کنند.
فرودگاه طرابلس و انبارهای سوخت آن هم ساعتی پیش به طور کامل به دست انقلابیون افتاد. شبکه تلویزیونی الجزیره این خبر را اعلام کرد و افزود که «با تصرف فرودگاه بین‌المللی طرابلس، راه فرار بر قذافی از این مکان عملا بسته شده است.»
در اطراف هتل «ریکسوس» محل استقرار خبرنگاران خارجی هم درگیری‌های شدیدی در جریان است. این هتل که در نزدیکی باب العزیزیه قرار دارد، در دست نیروهای وفادار به دیکتاتور لیبی است. آب و برق این هتل از سه روز پیش قطع شده بود و امروز سه شنبه تنها برای یک ساعت وصل شد.

منبع : سایت کلمه:

هیچ نظری موجود نیست:

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com