۱۳۹۰ شهریور ۴, جمعه

مرجانه ساتراپی و گلشیفته فراهانی بر سر سفره «مرغ با آلو»


مرجانه ساتراپی و گلشیفته فراهانی بر سر سفره «مرغ با آلو»

۰۳ شهریور ۱۳۹۰ امید کشتکار
  • اندازه حروف
imageعکس برگرفته از صفحه فیس بوکی "مرغ با آلو"
مرجانه ساتراپی انیماتور، نویسنده و کارگردان صاحب نام ایرانی در حال ساخت فیلمی است به نام «مرغ با آلو». فیلمی با شرکت بازیگران فرانسوی، ایتالیایی، آمریکایی و همچنین گلشیفته فراهانی، هنرپیشه ایرانی مقیم فرانسه. فیلم قبلی ساتراپی به نام «پرسپولیس» موفقیت بی نظیری در سطح جهانی داشت و حتی نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن بلند نیز شد.

فیلم "مرغ با آلو" که به کاگردانی مشترک ساتراپی و ‌«وینست پارانو» در حال ساخت است، برگرفته از کتابی به همین نام است که در سال ۲۰۰۴ در فرانسه به چاپ رسیده است. این کتاب نیز مانند بیشتر آثار مصور ساتراپی به صورت سیاه و سفید تصویرسازی شده است. قرار است این فیلم ۲۶ اکتبر ۲۰۱۱ به اکران عمومی در آید.
شهرزاد نیوز درباره داستان این فیلم نوشته است که این فیلم تراژیک - کمدی داستان زندگی ناصرعلی خان، یک نوازنده تار است و داستان در سال ۱۳۳۷ در ایران اتفاق می افتد. در این داستان ناصرعلی خان در خیابان با زنی به نام ‌«ایران» روبرو می شود اما آن زن او را به جا نمی‌آورد. به دنبال این روبرویی، ناصرعلی‌خان با همسرش یک درگیری لفظی پیدا می‌کند و در جریان این مشاجره، تارش می‌شکند. ناصرعلی خان به دنبال تار دیگری می‌گردد، اما جایگزینی برای تارش پیدا نمی یابد. تصمیم به مرگ می گیرد. فیلم ماجرای هفت روز آخر زندگی این نوازنده است.
گفته می شود «گلشیفته فراهانی» در این فیلم نقش «ایران» را بازی می‌کند.
مرجانه كه هم اكنون در پاریس زندگی می‌كند، نوشته‌های‌اش را در سراسر جهان از جمله در نشریات معتبر جهانی همچون نیویوركر، و نیویورك تایمز منتشر می‌كند. چند سال پیش در زمان انتشار کتاب «مرغ با آلو» ساتراپی در گفتگو با نشریه ‌سالن دات كام» درباره احتمال دخالت نظامی امریکا در برقراری دموکراسی در ایران گفت: «بر خلاف آن كه آنها سعی می كنند به ما بگویند، دموكراسی كاغذ نیست كه آن را به دیوار آویزان كنند و سپس بگویند، شما دموكراسی دارید. دموكراسی یك تحول اجتماعی و یك مقولۀ فرهنگی است. درست است كه ایرانیان، خیلی بیشتر غیرمذهبی شده اند و برای دموكراسی آمادگی بیشتری دارند، اما باید خودشان برای به دست آوردن دموكراسی مبارزه كنند. تنها كاری كه كشورهای دیگر می‌توانند انجام دهند، این است كه این مبارزه را بفهمند و به آنها كمك برسانند.»

منبع سایت خودنویس

هیچ نظری موجود نیست:

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com