۱۳۹۰ شهریور ۵, شنبه

شهرهای ساسانی فارس بدون شناسایی و کاوش غرق و مدفون می‌شوند



1390/6/5
بخش مهمی از شهرهای ساسانی فارس پشت سد‌ها غرق می‌شوند اما هیچ فعالیت مطالعاتی مبنی بر شناسایی، کاوش و مرمت روی آن‌ها صورت نگرفته است.
شهرهای ساسانی فارس روند رو به تخریب را طی می‌کنند و بخش مهمی از این شهر‌ها پشت سد‌ها غرق می‌شوند اما هیچ فعالیت مطالعاتی مبنی بر شناسایی، کاوش و مرمت روی آن‌ها صورت نگرفته است. 
هم اکنون بقایای این شهر‌ها دراستان فارس متروک و بخشی ازآن‌ها نیز با احداث سد‌ها آبگیری شده‌اند. به گفته کار‌شناسان تنها در سد سیوند بیش از ۱۳۰ محوطه‌های تاریخی به زیر آب رفته است.
شهر ایزدخواست آباده، شهرداراب گرد، شهرگور فیروز آباد، شهر جره در کازرون، شهرسرمشهد در کازرون، همچنین ۳ شهر ساسانی دیگر در منطقه لار، شهراستخر در مرودشت، از جمله شهرهای دوره ساسانیان محسوب می‌شوند که عملا به حال خود‌‌ رها شده‌اند.
شهرساسانی دیگری در شهرستان قیرو کازرین با بیش از ۲ هزار سال قدمت که درواقع یک محوطه باستانی بود در طی عملیات و کاوش‌های باستان‌شناسی پیداشد و سرانجام پشت دریاچه سد سلمان فارسی غرق شد و همین سرنوشت با احداث سد ملاصدرا گریبان شهرساسانی شهرستان اقلید را گرفت.
در لارستان نیز تعدادبسیاری شهروجود دارد که نمونه‌ای از آن قلعه اژد‌ها پیکر است که نشاندهنده وجود شهرهای ساسانی بوده است. گراش نیز در برگیرنده قلعه ساسانی همایون دژ است اما هم اکنون بنیاد حفظ دفاع مقدس شهیدان در میان این قلعه ساسانی شهیدان گمنام را دفن کرده است.
جز شهر بیشاپور که تقریبا ۴ درصد مرمت شد، هیچ اقدام و فعالیت مطالعاتی در مابقی شهرهای فارس به جز کاوش‌های موردی صورت نگرفت و حتی شهر بیشاپور هم از سال ۵۶ به بعد کاوش‌های آن به صورت مستمر و پایدار ادامه پیدا نکرد.
ساسانیان به عنوان متاخر‌ترین حکومت قبل از اسلام شهرهای متعددی از شمال تا جنوب فارس ساخته‌اند. اما این شهر‌ها همچنان به حال خود‌‌ رها شده و تعدادی از آن‌ها نیز با احداث سد‌ها غرق شده‌اند. 

هیچ نظری موجود نیست:

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com