۱۳۹۰ تیر ۲۹, چهارشنبه

صدور حکم اعدام برای شش تن از فعالان مذهبی کردستان


رادیو زمانه: شش تن از فعالان مذهبی کردستان از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اقدامات تروریستی» و «عضویت در گروه سلفی» به اعدام محکوم شدند.
اجلال قوامی، سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان ضمن تائید این خبر به زمانه گفت: «این افراد که به اتهام عضویت در جریان سلفی حکم اعدام برای آنان صادر شده است پس از حوادث ترور ماموستا شیخ‌الاسلام، نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری دستگیر شدند که سه نفر از آنان عضو یک خانواده و برادر هستند.»
اجلال قوامی همچنین گفت، سه نفر دیگر اتهام‌شان داشتن مواد منفجره و نقش داشتن در برخی حوادث تروریستی در سنندج بوده است.
سازمان حقوق بشر کردستان نام این افراد را بهنام رحیمی، اصغر رحیمی، یاور رحیمی، مختار رحیمی، بهمن رحیمی و مردان ملکی اعلام کرده است.
اجلال قوامی: این شش زندانی دارای وکیل تسخیری‌اند هستند اما بیشتر افرادی که منتسب به جریان سلفی هستند از گرفتن وکیل خودداری می‌کنند
ماموستا محمد شیخ‌الاسلام، نماینده استان کردستان در مجلس خبرگان شامگاه ۲۶ شهریورماه سال ۸۸ در مقابل منزل خود توسط افراد ناشناس ترور شد.
در همان ماه سه رویداد دیگر رخ داد. ماموستا برهان عالی از روحانیان اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج در محل سکونت خود کشته شد.
همچنین دو قاضی شبعه چهار دادگاه انقلاب سنندج نیز در طول یک هفته مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفتند که یکی از آنان جان سالم به‌در برد.
سلفی گروهی از مسلمانان هستند که راه نجات مسلمانان را بازگشت به قوانین قرآن و سنت طبق فهم «سلف صالح» می‌دانند.
این گروه به سه شاخه اصلی سلفی محافظه‌کار و درباری، سلفی سیاسی رادیکال و سلفی جهادی (سلفی تکفیری) تقسیم می‌شوند.
به گفته آقای قوامی این شش زندانی دارای وکیل تسخیری‌اند اما بیشتر افرادی که منتسب به جریان سلفی هستند از گرفتن وکیل خودداری می‌کنند.
سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان گفت: «آنان خود را برحق می‌دانند و اعمالی که انجام می‌دهند بنا به رضایت الهی و کسب رضایت وی است و بر این باورند که نیازی به گرفتن وکیل ندارند.»
این افراد پس از حوادث ترور شهریورماه سال ۸۸ در سنندج بازداشت و سپس به زندان اوین و از آنجا به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شدند.
اجلال قوامی می‌گوید، هم‌اکنون سه زندانی دیگر منتسب به جریان سلفی به نام‌های انور خضری، سید ابراهیم سیدی و کامران شیخی در این زندان به‌سر می‌برند.
پیشتر، این سه زندانی به مدت بیش از یک ماه در اعتراض به شرایط زندان و نگه‌داری میان مجرمان عادی دست به اعتصاب غذا زده بودند.
بنا به گزارشات منتشر شده، در حال حاضر ۱۴ زندانی سیاسی کرد دیگر حکم اعدام گرفته‌اند.
سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد ایران پس از چین، بیش‌ترین اعدام‌های سال ۲۰۱۰ میلادی را به خود اختصاص داده است.
عفو بین‌الملل در ژانویه ۲۰۱۱ خبر داد که در سال جدید میلادی هر هفته به‌طور میانگین ۲۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com