۱۳۹۰ مرداد ۱, شنبه

نامه ی منیژه حکمت به دخترش پگاه آهنگرانی


منیژه حکمت(کارگردان سینمای ایران و مادر پگاه آهنگرانی؛ بازیگر سینمای ایران) به مناسبت ۲۷ سالگی دخترش که از ۱۹ تیرماه در بازداشت به سر می‌برد یادداشتی را منتشر کرد.
آفتاب: منیژه حکمت(کارگردان سینمای ایران و مادر پگاه آهنگرانی؛ بازیگر سینمای ایران) به مناسبت ۲۷ سالگی دخترش که از ۱۹ تیرماه در بازداشت به سر می‌برد یادداشتی را منتشر کرد.

متن نامه منیژه حکمت خطاب به پگاه آهنگرانی بدین شرح است:

امروز ۲۷ ساله می‌شوی و من به یاد می‌آورم وقتی ۷ ساله شدی که باید تو را به جایی می‌فرستادم به نام مدرسه. تنها، بدون همراهی من. حس دوگانه‌ای داشتم، خوشحال از بزرگ شدنت و دلگیر که مثل قبل همیشه در کنارم نیستی، فکر می‌کنم این دلشوره همه مادران است که در غیابم با فرزندم چگونه رفتار می‌کنند؟ ولی همه این خطر را می‌کنند و کسی به خاطر این نگرانی فرزندش را از تحصیل محروم نمی‌کند، رشد و طراوت و بلوغ او می‌ارزد به این خطر و تجربه هم نشان داده راه دیگری نیست برای بزرگ شدن.

مگر می‌توانیم کودک را در خانه حبس کنیم و از هر نظر بهش برسیم و در ۲۷ سالگی فردی سالم و طبیعی تحویل بگیریم؟ کسی که بتواند در خطرها از خودش دفاع کند و قوه تشخیص داشته باشد.

چه شده که اینقدر دل نازک و حساس شدیم؟ از چه واهمه داریم؟ چرا نمی‌پذیریم بچه‌ها رشد طبیعی داشته باشند؟ حتی با قبول خطر آسیب زدن و آسیب دیدن؟ این کاریست که هر پدر ومادر دلسوزی می‌کند. با حبس کردن آنها خیال ما راحت می‌شود ولی به سر آنها چه می‌آید؟

پگاه جان من تو را اینگونه بزرگ کردم و اصلا ًپشیمان نیستم و اگر به ۲۷ سال پیش برگردیم باز همینطور عمل می‌کنم. مطمئنم تو هیچ کاری نکردی که آسیبی به کسی بزند یا مسأله‌ای رو به خطر بندازه یا ارزشی رو تهدید کند. تو آدم خاصی نیستی و هیچ توانایی فوق‌العاده‌ای نداری. فقط به طور طبیعی بزرگ شدی ولی شرایط امروزت طبیعی نیست. فکر کنم دچار والدین حساس‌تر و دلسوزتری شده‌ای و می‌دانم این را درک می‌کنی. راه دیگری برای بزرگ شدن نیست. به تشخیصت ایمان دارم فقط دلم برای خنده‌هایت خیلی تنگ شده. تولدت مبارک عزیزم.

۲ نظر:

javad گفت...

مادرپگاه سلام. خيلي متاسفم دركشوري زندگي ميكنيم كه مادران رااينگونه از پاره هاي دلشان جداميكنند.ولي اميدوارم پگاهتان سالم به آغوشتان برگردد.به اميد آزادي همه حق گويان عالم .
ازجنوبي ترين شهر اين گربه بزرگ اين پيام روميدم. جواد

ناشناس گفت...

واقعا تاسف میخورم اوف... خوب من احساس همدردی باشماوپگاه جان میکنم عاشق نقش هایه پگاه جانم اگه کاری ازمابرمی ایددریغ نکنید.باتشکرارمین

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com