۱۳۹۰ مرداد ۶, پنجشنبه

سوال از صالحی درباره «نقش» مشایی در سیاست خارجی


علی‌اکبر صالحی در جلسه‌ کمیسیون امنیت ملی حاضر شد تا به‌ سوالات درباره احتمال «نقش» اسفندیار رحیم‌مشایی در سیاست خارجی ایران پاسخ دهد.
کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرگزاری مهر گفت که آقای صالحی عصر دیروز، چهارم مردادماه به سوالات نمایندگان پاسخ داد.
در این جلسه، احمد توکلی، نماینده منتقد دولت درمورد نقش اسفندیار رحیم‌مشایی در سیاست خارجی پرسید که علی‌اکبر صالحی «هرگونه دخالت» اسفندیار رحیم‌مشایی در دوران وزارت او را رد کرد.
او گفت که در دستگاه دیپلماسی، هیچ‌گونه موازی‌کاری نیز صورت نگرفته است. 
آقای توکلی به ده‌ها سفر خارجی اسفندیار رحیم‌‌مشایی در سمت‌های معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و نیز رئیس‌دفتر رئیس جمهوری ایران و دیدار او با مقام‌های خارجی عمدتا در خارج از کشور اشاره کرد.
علی‌اکبر صالحی در توضیح این سفر‌ها و ملاقات‌ها گفت در مدتی که او وزیر امور خارجه بوده است، سفرهای رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری ایران در قالب همراهی با محمود احمدی‌نژاد بوده است.
همچنین در این جلسه قرار شد که طی چند روز آینده وزارت امور خارجه با بررسی گزارش‌های خود پاسخ دهد که در همه سفر‌ها و ملاقات‌های آقای مشایی در دوران وزارت او و قبل از آن، آیا نمایندگان وزارت امورخارجه حضور داشته‌اند یا خیر.
در سه ماه گذشته، و با آغاز اختلاف میان آیت‌الهه خامنه‌ای و رئیس‌جمهوری ایران پیرامون برکناری و انتصاب وزیر اطلاعات، انتقادهای تندی توسط هوادارن رهبری در نهادهای مختلف، درباره نفوذ اسفندیار رحیم‌مشایی و نزدیکان او بر آقای احمدی‌نژاد که به نام «جریان انحرافی» شناخته می‌شوند، صورت گرفته است.
اواخر خرداد ماه، پس از آنکه مجلس با انتصاب محمد شریف ملک‌زاده، از نزدیکان آقای مشایی به سمت معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه مخالفت کرد و این اقدام تلاش «جریان انحرافی» برای نفوذ به وزارت خارجه دانست، خواستار استیضاح علی‌اکبر صالحی شد.
در ‌‌نهایت با فشار مجلس، آقای ملک‌زاده در نامه‌ای با تکذیب اتهام‌هایی که به او وارد شده بود، از سمت خود استعفا داد و موضوع استیضاح وزیر امور خارجه نیز منتفی شد.
در نیمه تیر ماه، در ادامه موج بازداشت نزدیکان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری که از دو ماه پیش‌تر آغاز شده بود، محمدشریف ملک‌زاده، نیز با اتهام‌های «مالی و امنیتی» توسط قوه قضائیه بازداشت شد.
در ۱۶ خرداد نیز پس از لغو سفر محمود احمدی‌نژاد به ارمنستان، در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه دلیل آن را «نیاز به زمان بیشتر جهت تنظیم و نهایی‌کردن اسناد» اعلام کرد اما برخی وب‌سایت‌های خبری نزدیک به اصول‌گرایان نوشتند که او در اعتراض به ممنوع‌الخروج بودن مشایی و بقایی این سفر را لغو کرده است.
علی اکبر صالحی در حالی روز دهم بهمن‌ماه سال گذشته با رای اعتماد مجلس به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد که علی مطهری، نماینده منتقد واصولگرای مجلس به عنوان یکی از مخالفان گفته بود که در وزارت خارجه ساختار‌ها و مشکلاتی نظیر موازی‌کاری وجود دارد که آقای صالحی توان اصلاحش را ندارد.
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه پیشین ایران مدتی پیش از برکناری خود به شدت نسبت به انتصاب حمید بقایی، از نزدیکان مشایی به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور آسیاانتقاد کرده و گفته بود که این کار مصداق «موازی‌کاری» است که رهبر جمهوری‌اسلامی تاکید کرده باید از آن پرهیز کرد.
محمود احمدی‌نژاد در شهریورماه ۸۹، حمید بقایی را به عنوان نماینده ویژه خود در امور آسیا، اسفندیار رحیم‌مشایی را به عنوان نماینده امور خاورمیانه، محمد مهدی آخوندزاده را به عنوان نماینده ویژه در امور دریای خزر و ابوالفضل ظهره‌وند را به عنوان نماینده ویژه در امور افغانستان منصوب کرد.
اما پس از اعتراض‌های شدید به این اقدام، محمود احمدی‌نژاد، احکام «نمایندگان ویژه» خود در مناطق مختلف جهان را به «مشاور» تغییر داد.

هیچ نظری موجود نیست:

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com