۱۳۹۰ مرداد ۱۳, پنجشنبه

درخواست عفو بین‌الملل برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران

 مرداد ۱۳۹۰ سید داوود موسوی
  • اندازه حروف
image
عفو بین‌الملل در بیانیه تازه خود خواستار رسیدگی پزشکی و آزادی سریع و بدون قید و شرط حشمت‌الله طبرزدی، سعید متین‌پور، احمد زیدآبادی، حسین رونقی ملکی، کوروش کوهکن، زهرا جباری، آیت الله بروجردی، عیسی سحرخیز و محمد صدیق کبودوند شد.
سازمان عفو بین الملل در این بیانیه که روز یازدهم مرداد (دوم اگوست) منتشر شد، با ذکر اسامی این نه زندانی سیاسی که عبارتند از: محمد صدیق کبودوند، عیسی سحرخیز، آیت الله بروجردی، زهرا جباری، کوروش کوهکن، حسین رونقی ملکی، احمد زیدآبادی، سعید متین پور و حشمت الله طبرزدی نسبت به وضعیت نامناسب و مشکلات جدی پزشکی و بهداشتی آنها اعتراض کرده و از مقامات ایران خواسته تا هرچه سریع تر امکانات پزشکی را فراهم و آنها را بدون قید و شرط آزاد کند.

سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه می‌افزاید که این زندانیان تنها به این دلیل به زندان افتاده‌اند که از حق طبیعی خود برای آزادی بیان و تجمعات استفاده کرده‌اند.
به گزارش سازمان عفو بین الملل «محمد صدیق کبودوند» که در حال سپری کردن دوران ده سال و نیم جبس خود است از مشکل کلیه و پروستات رنج می‌برد. گزارش‌ها حاکی از آنست که وی تاکنون دوبار سکته مغزی داشته اما همچنان از دسترسی به امکانات پزشکی محروم است.
همچنین عیسی سحر خیز روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر برجسته اصلاح‌طلب نیز در حین بازداشت در ژوئیه ۲۰۰۹ شمسته شده و همچنین توانایی حرکتی پای راست خود را از دست داده اما هنوز از مخرصی استعلاجی محروم است.
سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود از آیت الله بروجردی از روحانیان که خواهان جدایی دین از دولت است و در اگوست ۲۰۰۹ دستگیر شده از بیماری‌های زیادی از جمله پارکینسون، دیابت، فشار خون بالا و مشکلات کلیه و قلب رنج می‌برد. پزشکان چندین بار نسبت به وضعیت نامناسب سلامتی وی و نیاز وی به مراقبت‌های ویژه در خارج از زندان به مراجع قضایی نامه نوشته‌اند اما مسئولین اهمیتی نداده‌اند. به نوشته سازمان عفو بین‌الملل، وی اخیرا بینایی یک چشم خود را نیز از دست داده است. آیت الله بروجردی نیز از دسترسی به امکانات پزشکی محروم است.
سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه به وضعیت زهرا جباری از دستگیر شدگان اعتراضات مردمی پس از دهمین دوره انتخابت ریاست جمهوری(۲۰۰۹) اشاره کرده است. به نوشته عفو بین‌الملل زهرا جباری پس از دستگیری مدت هفت ماه در سلول انفرادی نگهداری می‌شده است. زهرا جباری از بیماری شدید روماتیسم قلبی رنج می‌برد. زهرا جباری در ژوئن ۲۰۱۰ به دلیل مشکلات حاد جسمی و روانی به بیمارستان روانی امین آباد تهران منتقل شده است.
کوروش کوهکن از دیگر زندانیانی است که سازمان عفو بین‌الملل خواستار ازادی بدون قید و شرط وی شده است.این سازمان بین‌المللی در بیانیه خود از پارگی مینسک زانوی کوروش کوهکن، فعال سیاسی، که در حین بازجویی توسط ماموران اطلاعاتی رخ داده است خبر داده و می‌نویسد وی در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت خود در آوریل ۲۰۱۱ دست به اعتصاب غذا زده بود. پس از ان وی را به بیمارستان طالقانی منتقل کردند اما به علت عدم رسیدگی به موقع و بی توجهی مسئولین زندان، احتمال قطع پای وی وجود دارد.کوروش کو‌هکن از دسترسی به امکانات پزشکی محروم است.
حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و نخبه جوان نیز که به اتهام عضویت در گروه اینترنتی «ایران پروکسی»، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقام رهبری و توهین به رئیس جمهور به پانزده سال حبس محکوم شده است نیز از بیماری سنگ کلیه و مشکلات کلیوی رنج می‌برد. سازمان عفو بین‌الملل می‌نویسد که حسین رونقی ملکی به دلیل بی‌توجهی مسوولین زندان و عدم رسیدگی به بیماری‌هایش در حال از دست دادن هر دو کلیه خود است . یکی از کلیه‌های وی هشتاد درضد و دیگر کلیه‌اش بیست درصد از بین رفته است. حسین رونقی ملکی در ماه می ۲۰۱۱ به بیمارستان هاشمی‌نژاد منتقل شد اما به دلیل تاخیر و بی‌توجهی مسوولین در انتقال به موقع به بیمارستان دچار آسیب دیدگی جدی کلیوی شده است. حسین رونقی ملکی با توجه به این وضعیت دوباره به زندان بازگردانده شد و از دسترسی به امکانات پزشکی محروم است.
بیانیه سازمان عفو بین الملل در ادامه از وضعیت نامناسب احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و سخنگوی انجمن دانش آموختگان ایران و فعال حقوق بشر می‌نویسد. در این بیانیه امده است احمد زیدآبادی که در بیست و یکم ژوئن ۲۰۰۹ بازداشت شد تا دادگاه نمایشی خود در اوت ۲۰۰۹ در سلول انفرادی نگهداری ومی شده و محروم از ملاقات بوده است. احمد زیدآبادی به شش سال زندان، پنج سال تبعید و محرومیت تمام عمر از فعالیت اجتماعی و سیاسی محکوم شده است. به گفته همسر آقای زیدآبادی، وی وزن زیادی را از دست داده و شدیدا ضعیف شده است. احمد زیدآبادی نیز از دسترسی به امکانات پزشکی محروم است.
سازمان عفو بین‌الملل از سعید متین پور که در حمایت مسالمت آمیز از حقوق اقلیت‌های آذربایجانی در ایران به هشت سال زندان محکوم شده و در زندان اوین بسر می‌برد نام می برد. وی از کمر درد شدید رنج می‌برد. سعید متین‌پور در ژانویه ۲۰۱۱ مبتلا به عفونت ریه شده است. درخواست‌ها برای مرخصی موقت و مراقبت‌های پزشکی در مورد او نیز بی‌نتیجه بوده است.
حشمت‌الله طبرزدی دبیر جبهه دموکراتیک ایران نیز زندانی دیگری است که در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل به وضعیت وی پرداخته شده است. به نوشته سازمان عفو بین‌الملل، حشمت الله طبرزدی که در بیست و هفتم دسامبر ۲۰۰۹ دستگیر و در نهایت به زندان بدنام رجایی شهر منتقل شده است از بیماری قلبی شدید رنج می‌برد. حشمت الله طبرزدی نیز از دسترسی به امکانات پزشکی محروم است.
سازمان عفو بین الملل در پایان بیانیه خود می‌نویسد که حداقل دو تن از زندانیان سیاسی در ماه‌های اخیر به دلیل رفتار غیرمسوولانه و بی‌توجهی مسوولان زندان، جان خود را در زندان‌های ایران از دست داده‌اند.

 منبع: سایت خودنویس

هیچ نظری موجود نیست:

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com