۱۳۹۰ مرداد ۱۱, سه‌شنبه

حمایت مالی نظام ولایت فقیه از رژیم اسد


رادیو فرانسه :  فرفیگارو، نشریه صبح چاپ پاریس، به نقل از برهان غلیون، متفکر سوری، از مخالفان رژیم بشار اسد که در فرانسه در تبعید بسر می برد، می نویسد: کار رژیم بشار اسد به پایان رسیده است اما پرسش اساسی در اینجاست که چگونه این رژیم سقوط خواهد کرد؟ همین نشریه در ادامه می نویسد در طی حدود چهار ماه و نیم از آغاز اعتراضات نسبت به رژیم بشار اسد، تظاهرات کنندگان با خون خود برگ دیگری از تاریخ سوریه را به نگارش درآورده اند. خیابانها دیگر بیمی از حضور آلات و ادوات نیروهای امنیتی ندارند. حکومت اسد در صحنه بین المللی به انزوا کشیده شده است و رژیم بدلیل سرکوبها، مشروعیت خود را از دست داده است. با این وجود بشار اسد همچنان مقاومت می کند.
برهان غلیون، در ادامه متذکر می شود که سوریه در برابر شرایط دشواری قرار گرفته است: از یک سو رژیم که تصمیم گرفته است تا هرگونه اعتراضی را سرکوب نماید، با شکست روبرو شده است و اکنون تنها به نجات خود می اندیشد و از سوی دیگر، جوانان دیگر نمی توانند به عقب برگردند. بدین جهت اوضاع کشور سوریه طی چند ماه اخیر بی ثبات شده است و کشور را به جنگ داخلی کشانده است.
فیگارو همچنین به نقل از یک جوان سوری می نویسد هر چه بیشتر رویاروئی میا<ن مخالفان و رژیم به طول انجامد، حمایتها نسبت به رژیم اسد کاهش خواهد یافت. این درحالیست که گروه بزرگی از هنرمندان این کشور، اکنون به مخالفان پیوسته اند.
به رغم ادامه اعتراضات مردم سوریه و تلاشهای مخالفان و به ویژه جوانانی که پدران و مادرانشان آنها را به ادامه اعتراضات تا سرنگونی اسد و رسیدن به آزادی حمایت می کنند، فیگارو خاطرنشان می کند بشار اسد هنوز تعدادی کارت در دست دارد: از یک سو بحران لیبی، گزینه دخالت نظامی را از این رژیم دور می کند و از سوئی متحدش، جمهوری اسلامی کمکی بالغ بر پنج میلیارد و هشتصد میلیون دلار در بانک مرکزی سوریه واریز کرده است که این کمک برای رژیم اسد بسیار موثر واقع شده است. فیگاور همچنین به نقل از یک مقام بلندپایه سوری متذکر می شود که جمهوری اسلامی به ترکیه برای هرگونه حمله نظامی به سوریه هشدار داده است و از طرف دیگر ایالات متحده آمریکا برای حفظ امنیت نیروهای خود به هنگام خروج از خاک عراق در پایان سال جاری میلادی، به جمهوری اسلامی نیاز دارد؛ و بنا بر دلایل ذکر شده، این عوامل باعث شدند تا فشار زیادی بر اسد، از سوی غرب وارد نشود.
لوموند، نشریه عصر چاپ پاریس، نیز با تاکید برسرکوب معترضان در آستانه ماه رمضان به نقل از یک فعال سوری که نخواسته است نامش فاش شود، یادآور می شود که از زمان آغاز اعتراضات تاکنون، در حدود بیست جمعه در سوریه شاهد حضور معترضان در خیابانها بودیم؛ این درحالیست که با فرارسیدن ماه عبادت، رژیم می داند که هر روز، جمعه خواهد بود. به گفته همین فعال سوری، رژیم در حالی یک روز پیش از آغاز ماه مبارک دست به این سرکوب خونین می زند و حتی مساجد نیز از حملات آنان در امان نمی ماند که تلاش دارد تا از این راه مسلمانان را تحریک نماید تا جائی که شاید موفق شود تا در میان آنان، درگیریهای مذهبی را نیز دامن بزند.
لوموند در جائی دیگر، در همین ارتباط می نویسد کمیته های هماهنگی در سوریه، بدنبال سرکوب خونین روز گذشته، در شهر حما، در فراخوانی از "تمامی کسانی که تاکنون نسبت به جنایتهای این رژیم در تردید هستند"، خواسته اند تا به جنبش معترضان و مردم سوریه بپیوندند.

هیچ نظری موجود نیست:

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com