۱۳۹۰ مرداد ۱۳, پنجشنبه

سفره گران مردم در ماه رمضان و بی‌خیالی مسئولان


چکیده :افزایش ده درصدی حقوق کارکنان دولت نمی‌تواند پاسخگوی این افزایش کمرشکن هزینه ها باشد. اظهارات مسئولان در باره عدم تنظیم بازار و افزایش شدید قیمتهای رسمی از قبیل گوشت مرغ، روغن، لبنیات و... بر نگرانی خانواده ها به خصوص اقشار متوسط به پایین افزوده است....

در اولین روزهای ماه مبارک رمضان، گزارش‌ها از مشکلات معیشتی مردم و بی‌توجهی مسئولان خبر می‌دهد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی «آینده»، مرکز آمار کشور که قرار است به جای بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام کند، در آخرین آمار خود نرخ تورم اردیبهشت ماه نسبت به اردیبهشت سال گذشته را ۲۶ درصد اعلام کرده است.
براساس آمار اعلام شده توسط سخنگوی کارگروه هدفمندی یارانه‌ها نیز به نقل از بانک مرکزی، تورم خرداد ماه امسال در مقایسه با خرداد ۱۳۸۹، ۲۶ درصد بوده است و این به معنای آن است که نرخ تورم ظرف ۶ ماه از اجرای هدفمندی یارانه ها دو و نیم برابر شده و از حدود ۱۱ درصد به ۲۶ درصد رسیده است.
این در شرایطی است که با توجه به اثرگذاری برخی پیامدهای این طرح نظیر افزایش هزینه های حمل مواد اولیه که درکنار افزایش قیمت ارز، اثر مضاعفی بر هزینه های تولیدکنندگان خواهد داشت، موجهای تازه گرانی در راه بوده و این احتمال هست که ظرف ۶ ماه آینده نرخ تورم از خط قرمز عبور کرده، به مرز ۳۰ درصد برسد.
در این شرایط افزایش ده درصدی حقوق کارکنان دولت نمی‌تواند پاسخگوی این افزایش کمرشکن هزینه ها باشد. به خصوص آن که با تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی به علت زیان دهی و عدم وجود نقدینگی، بسیاری از کارگران از همان حداقل حقوق نیز محروم شده اند.
در این شرایط و در آغاز ماه مبارک رمضان که به طور طبیعی از قدرت کارکردن کارگران، رانندگان و دیگر مشاغل فیزیکی جامعه کاسته می شود و در جهت تامین حداقل مایحتاج غذایی اعضای خانواده جهت تحمل گرسنگی و تشنگی در گرمای تابستان و روزه های بلند، هزینه خوراک خانوارها افزوده می شود، نیاز به تنظیم بازار و جلوگیری از گرانی های بی رویه به شدت احساس می شود.
اما در این شرایط اظهارات مسئولان در باره عدم تنظیم بازار و افزایش شدید قیمتهای رسمی از قبیل گوشت مرغ، روغن، لبنیات و… بر نگرانی خانواده ها به خصوص اقشار متوسط به پایین افزوده است.
افکار عمومی انتظار دارد رییس دولت با پایان دادن به مسایل حاشیه ای چند ماهه اخیر و تشکیل ستاد مبارزه با گرانی و تنظیم بازار، از وارد شدن فشار طاقت فرسا به بیش از ۵۰ میلیون نفر از ایرانیان که مطابق با اعلام مرکز آمار در مرز خط فقر قرار دارند، جلوگیری کند.

منبع: سایت کلمه

هیچ نظری موجود نیست:

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com