۱۳۹۰ مرداد ۱۰, دوشنبه

بررسی قیمتها در آستانه ماه مبارک رمضان، با نوای ربنا، گرانی هم بر سر سفره افطار می آید



هر سال با فرا رسیدن ماه رمضان، با وجود وعده های مسئولان درباره کنترل قیمت کالاهای اساسی و حتی عرضه ارزان بعضی از اقلام خوراکی، قیمت کالاهایی چون گوشت، مرغ، سبزیجات، قند و ... افزایش می یابد و زمانی که مسئولین وارد میدان می شوند، کاهش قیمت اتفاق می افتد اما نه مثل قبل از آمدن رمضان. به عنوان مثال قیمت یک کیلو گرم مرغ در آستانه ماه رمضان در برخی از نقاط تهران به 3500 تومان رسید که بعد از ورود مسئولان و توزیع مرغ ارزان به بازار، این قیمت به متوسط 3262 تومان کاهش یافت اما ...
شفاف-سحررستمی: باز هم رمضان است و سفره افطار و کالاهایی که مثل یک سریال تکراری، هر سال در آستانه رمضان گران می‌شوند تا سفره افطار خانوار‌ها و اقشار ضعیف و کم درآمد کوچک‌تر شود.
هر سال با فرا رسیدن ماه رمضان، با وجود وعده‌های مسئولان درباره کنترل قیمت کالاهای اساسی و حتی عرضه ارزان بعضی از اقلام خوراکی، قیمت کالاهایی چون گوشت، مرغ، سبزیجات، قند و... افزایش می‌یابد و زمانی که مسئولان وارد میدان می‌شوند، کاهش قیمت اتفاق می‌افتد اما نه مثل قبل از آمدن رمضان.
 
به عنوان مثال قیمت یک کیلو گرم مرغ در آستانه ماه رمضان در برخی از نقاط تهران به ۳۵۰۰ تومان رسید که بعد از ورود مسئولان و توزیع مرغ ارزان به بازار، این قیمت به متوسط ۳۲۶۲ تومان کاهش یافت اما در هفته سوم تیر ماه قیمت یک کیلوگرم مرغ در بازار به طور متوسط ۲۹۰۰ تومان بود! و حتی با کنترل قیمت بازار نیز در طی دوهفته قیمت مرغ در حدود ۳۶۲ تومان افزایش داشته است و هر چند این نوسان قیمت اندک به نظر می‌رسد اما همین مقدار افزایش قیمت هم برای اقشار ضعیف درد سر ساز خواهد بود.
در میان کالاهای اساسی مورد نیاز مردم اما، قیمت گوشت قرمز در آستانه ماه رمضان با نوسان زیادی رو به رو بوده است و از ۱۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان افزایش قیمت را دریک بازه زمانی کمتر از دو هفته‌ای تجربه کرده است.
متوسط قیمت هر کیلو گوشت گوساله بنا به آمار، در هفته آخر تیر ماه، ۱۰۵۰۰ تومان بود که هفته دوم مرداد ماه به متوسط ۱۲۳۲۵رسید و بنا بر مشاهدات میدانی خبرنگار شفاف، گوشت گوساله در برخی نقاط تهران به قیمت ۱۴۸۰۰ تومان نیز به فروش می‌رسد.
همچنین متوسط قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در هفته آخر تیر ماه، ۱۷۲۰۰ تومان بود که در هفته دوم مرداد ماه و در آستانه ماه رمضان، قیمت آن به طور متوسط به ۱۸۸۰۰ تومان رسیده است.
جدولهای زیر مقایسه ای است از قیمت مرغ و گوشت قرمز در دوهفته اول مرداد که به خوبی افزایش قیمتها را نشان می دهد:
 
متوسط قیمت هفته  اول مرداد ماه
واحد
کالا
11875
یک کیلوگرم
گوشت گوساله
17800
یک کیلوگرم
گوشت گوسفند
3200
یک کیلوگرم
مرغ
5637
یک شانه
تخم مرغ

متوسط قیمت هفته  دوم مرداد ماه
واحد
کالا
12325
یک کیلوگرم
گوشت گوساله
18800
یک کیلوگرم
گوشت گوسفند
3262
یک کیلوگرم
مرغ
5312
یک شانه
تخم مرغ

وضعیت قیمت قند، سبزیجات و میوه جات و برنج نیز بهتر از گوشت قرمز نیست و حتی لبنیات نیز که بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها افزایش قیمت چشمگیری داشته است، در آستانه ماه رمضان، با افزایش قیمت دوباره مواجه است. به عنوام مثال کره ۱۰۰ گرمی که پیش از این ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسید، با افزایش قیمت ۲۵ درصدی به قیمت ۸۵۰ تومان رسیده است.
 
سبزیجات تازه نیز که همواره مصرف آن برای روزه دارن توصیه می‌شود، و یکی از اصلی ترین ماده اولیه خوراک مردم بر سر سفره افطار است نیز گرانی محسوسی داشته است و ازکیلویی ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان در تیرماه به ۱۵۰۰ تومان در مرداد ماه رسیده است که می‌تواند مردم را با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای مواجه کند.
 
 به گزارش مهر، حبوبات و قند و شکر نیز گرانی را در این روز‌ها تجربه می‌کنند و از آنجایی که جزو پرمصرف ترین‌ها در این ماه هستند تاثیر زیادی را در خرید می‌گذارند.
 بنابر گفته عمده فروشان، شکر از کیلویی ۱۰۰۰ تومان به ۱۱۰۰ تومان رسیده است و قند نیز با ۲۰۰ تومان افزایش کیلویی ۱۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
یکی دیگر از اقلامی که این روز‌ها حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان گران‌تر شده، رب گوجه فرنگی است. یکی از عمده فروشان مواد غذایی در این رابطه گفت: از نیمه شعبان برخی از اقلام خوراکی افزایش قیمت داشته‌اند. البته عمده فروشی‌ها نمی‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند اما در خرده فروشی‌ها قیمتهای درج شده بر روی کالا فروخته می‌شود که الان یکی از کارخانه‌های رب گوجه فرنگی قیمت را از ۱۶۰۰ تومان به ۱۹۰۰ تومان افزایش داده است.
این فروشنده ادامه داد: در حال حاضر حبوبات نیز ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان از نیمه شعبان گران‌تر شده است و امکان گران‌تر شدن این اقلام نیز وجود دارد.
هرچند هر ساله برنامه‌هایی توسط دولت برای کنترل بازار در ماه مبارک رمضان تدوین می‌شود و حتی نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا، در آستانه رمضان شروع به کار می‌کنند اما روند افزایش قیمت کالا به سریالی تکراری تبدیل شده است و به نظر می‌رسد، امسال با توجه به اجرایی شدن هدفمندی یارانه‌ها و آزاد سازی قیمت نان و لبنیات که از اقلام اصلی سفره افطار مردم هستند، افزایش قیمت دیگر کالاهای اساسی، حتی اگر بسیار اندک باشد، سبد کالای خانوار‌ها را کوچک‌تر از پیش خواهد کرد و با وجود نیاز روزه دار به عنواع مواد خوراکی در ایام روزه داری، باید دید که آیا تدابیری برای این امر اندیشیده خواهد شد و یا مانند سالهای اخیر باید به گرانی‌ها در آستانه ماه رمضان عادت کرد و دم نزد.

هیچ نظری موجود نیست:

برگردان

دوست و یا دشمن گرامی!

سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
dughodushab.blogspot.com