۱۳۹۰ مرداد ۱۰, دوشنبه

جنگ آب‌پاش‌ها تبدیل به جنگ رقبای سیاسی شد

۰۹ مرداد ۱۳۹۰ مهمان خودنویس
  • اندازه حروف
imageتصویر محسن خیراندیش، فرزند یکی از نزدیکان محمود احمدی نژاد
هفته‌ی گذشته حدود هشتصد جوان تهرانی بر اساس یک فراخوان فیس‌بوکی گرد هم آمدند تا با ریختن آب بر روی یکدیگر در گرمای نفس گیر مرداد ماه لحظات شادی را بسازند، بلافاصله پس از انتشار تصاویر این گردهمایی دو جناح سیاسی هر کدام دیگری را متهم به سازماندهی برنامه‌های «خلاف شئونات اسلامی» کردند...
همه ماجرا به ظاهر فقط یک شوخی بود، عده‌ای در صفحات اجتماعی مثل فیس بوک با هم قرار می‌گذارند تا با استفاده از کم‌ترین امکانات و حداقل روزنه‌های موجود، دور هم باشند و به بهانه‌های گوناگون به شادی بپردازند. اولین قرار مربوط شد به موفرهای مقیم تهران، بعدی دوقلوها، بعدی کسانی که دوست داشتند تا با نوع لباس و آرایش چهره خاطره گذشته‌ها را زنده کنند و دست آخر هم قرار کسانی بود که در روزهای گرم مرداد، آب بازی کردن در پاک آب و آتش را بر هر تفریح دیگری ترجیح دادند.

به این فراخوان حدود هشتصد دختر و پسر جوان پاسخ مثبت دادند و بعد از تجمع در پارک آب و آتش، هر کس با هر وسیله‌ای که دستش رسید دیگری را خیس کرد. ابتدا عکس‌های این مراسم در یک وبسایت منتشر و سپس توسط دیگر کاربران فیس‌بوک دست به دست شد و پی‌آمد آن نقدها و نظرهای گوناگونی را به همراه داشت، تا جایی که برخی با اشاره به قدرت ساماندهی‌های مدنی و اجتماعی توسط فیس بوک، آن را به فال نیک گرفتند، عده‌ای رسانه‌ای شدن مضوع‌های این‌چنینی را باعث برانگیخته شدن حساسیت‌های حکومت و واکنش نسبت به آنها ارزیابی کردند و دسته‌ای نیز با استقبال از مراسمی این چنینی، آن هم در فضایی که روح جامعه با شادی و نشاط بیگانه شده، آن را فرصتی برای ابراز شادمانی جوانان دانستند. اما موضوع به همین جا ختم نشد و گویا حق با گروهی بود که مخالف رسانه‌ای شدن مراسمی از این قبیل بودند، چرا که ایسنا خبرگزاری دانشجوبان ایران به نقل از رییس پلیس پایخت از دستگیری تعدادی از شرکت کنندگان در مراسمی مشابه با آب بازی درپارک آب و آتش خبر داده است.

 رجا نیوز، سایتی که حمایت بدون قید و شرط از دولت را در دستور کارخود قرار دارد هم، با گره زدن موضوع آب بازی جوانان به انتخابات ریاست جمهوری آینده، و سر دادن شعارهای سیاسی تمام تلاش خود را به کار بسته تا مقصر چنین «هنجارشکنی‌هایی» را شخص شهردار تهران معرفی کند و با حمله به قالیباف ضربه‌ای نیز بر نامزد احتمالی انتخابات آینده ریاست جمهوری که از هم اکنون دورخیز آن آغاز شده وارد کرده باشد.

در مقابل سایت همشهری نیز در واکنش به این موضع‌گیری رجا نیوز با انتشار مطلبی زیر عنوان پشت پرده همراهی سایت رجانیوز با ضد انقلاب ضمن بازگو کردن روند شکل گیری گردهمایی آب بازی در پارک آب و آتش، رجا نیوز را متهم به همکاری با ضد انقلاب یعنی وحیدآنلاین کرده است، زیرا وحید که برچسب ضد انقلاب بودن را دارد، برای نخستین بار اقدام به انتشار عکس‌های این مراسم در فضای مجازی کرد. (وحیدآنلاین کاربری است که در زمره فعال‌ترین‌های گوگل ریدر در جهان به شمار می‌آید و مخاطبان بسیار زیادی در صفحات اجتماعی دارد.)

با همه‌ی اینها این سکه روی دیگری هم داشت که نه حامیان دولت در رجا نیوز و نه هواداران قالیباف در همشهری به آن توجهی نکردند. نگاهی گذرا در عکس‌های مربوط به مراسم آب بازی در پارک آب و آتش، وجود آقا زاده‌ای جوان را در میان شرکت کنندگان نشان می‌دهد که بر حسب تصادف از مهره‌های اصلی این شادمانی عمومی نیز به حساب می‌آید.

محسن خیراندیش، خواهر زاده مرد با نفوذ دولت احمدی‌نژاد، یعنی مجتبی هاشمی ثمره و فرزند علی خیراندیش، پیمانکار وزارت نفت و مدیر عامل  شرکت مایع‌سازی گاز طبیعی ایران، از معاونت‌های وزارت نفت است که هم اکنون ساکن ساختمان شماره بیست در خیابان جردن است و از نزدیکان و مقربان محمود احمدی نژاد به شمار می‌آید.

به این ترتیب هم «تهمت‌»های رجا نیوز به شهرداری تهران مبنی بر سازماندهی چنین مراسمی بی اثر می‌شود و هم اتهامات متقابل همشهری به رجا نیوز که این جشن را منتسب به ضد انقلاب کرده بود و نشان می‌دهد هر دستاویزی برای تخریب رقیب ممکن است مناسب نباشد. از سوی دیگر آنچه که واقعیت دارد، نیاز آحاد جامعه به شادی است که آقازاده و غیرآقازاده، خود و غیر خودی هم نمی‌شناسد، طفلی که دیریست در این دیار گم شده و اینک که می‌خواهد روی نشان دهد، آلوده می‌شود به هزار و یک غرض سیاسی.
نکته:
فراموش نکنیم که آیین آب پاشان، یک آیینِ کهن ایرانی است که در آغاز تابستان هر سال برگزار می شد و مردم باشادمانی به پیشباز گرما می رفتند. بیایید بکوری دشمنان شادی این آیین زیبا را زنده کرده و بزرگ داریم

    هیچ نظری موجود نیست:

    برگردان

    دوست و یا دشمن گرامی!

    سپاس از آمدنت. چنانچه مایل باشی، خوشحال خواهم شد که باز هم بدیدارم بیایی. نشانی ام را در پیِ این نوشته خواهم نوشت تا در صورت تمایل در جای مناسبی نوشته و بخاطر بسپاری:
    dughodushab.blogspot.com